ELEMENTI ODGOJNO OBRAZOVNOG RADA U 2015.-16. GODINI

PLANIRANA DJELOVANJA UNUTAR RANOG PREDŠKOLSKOG ODGOJNO OBRAZOVNOG RADA ZA 2015.-16. GODINU.
(dio Godišnjeg plana i programa vrtića)
ODGOJNO-OBRAZOVNI RAD
Planiranje unutar odgojno-obrazovnog rada ne može biti strogo strukturirano, već je fleksibilno i usmjereno na dijete kao cjelovito biće i na njegovu dobrobit i načine kojima se ona može ostvariti.
Planiranje odgojno-obrazovnog rada obuhvaća obrazovnu i socijalnu dobrobit djeteta i ostalih u odgojno obrazovnom procesu.
Zadaće će se ostvarivati planiranjem i odabirom različitih sadržaja koji nisu strogo planirani već će se njihov odabir provoditi na temelju interesa i inicijative djece uz poštivanje djetetova individualnog razvoja.
Važno je tijekom rada ostvarivati fleksibilnost, prilagodljivost konkretnim mogućnostima, potrebama i interesima djeteta pojedinačno ali i skupine i na kraju vrtića i uže i šire zajednice.
To podrazumijeva integrirani pristup planiranja i poimanje djeteta kao cjelovitog bića, biti otvoren za promjene i zajedničko dolaženje do spoznaja.
Prvenstveno, kod planiranja stalno treba imati u vidu da je rani odgoj otvoren, dinamičan i razvojan, a time podložan promjenama, a planiranje je u svrhu lakše orijentacije i kao osnova koja se nadopunjuje situacijski i ne može se planirati sa čvrstom strukturom.
U svom planiranju djelovanja unutar odgojno-obrazovnog procesa, promišljanja će biti usmjerena na razvoj djetetovih kompetencija :
- Komunikacija na materinskome jeziku
- Komunikacija na stranim jezicima
- Matematička kompetencija i osnovne kompetencije u prirodoslovlju
- Digitalna kompetencija
- Učiti kako učiti
- Socijalna i građanska kompetencija
- Inicijativnost i poduzetnost
- Kulturna svijest i izražavanje
Da bi se ostvarili uvjeti za razvoj kompetencija potrebno je neprekidno slušati dijete, promatrati, bilježiti, uključiti dijete kao aktivnog sukonstruktora, a pozornost sa sadržaja fokusirati na procese učenja.
Polazišta odgojno-obrazovnog procesa u vrtiću :
ü Planiranje i stvaranje okruženja koje omogućava djetetu različite vrste interackcija
ü Aktivnosti podupiru različite aspekte djetetova razvoja
ü Planiranje i stvaranje uvjeta za razvoj slobodne, samoorganizirane igre i aktivnosti djeteta
ü Buđenje prirodne znatiželje djeteta, čuđenje i potrebu za daljnjim istraživanjem
ü Poštivanje djetetovih interesa i potreba
ü Poticanje djeteta da se zna zauzeti za sebe ali i preuzeti odgovornost za svoje ponašanje i izbore
ü Omogućiti djetetu slobodan izbor aktivnosti i partnera za igru, izmjenu iskustva
ü Podržavanje djetetovo interpretiranje iskustvenog, njegovo samostalno otkrivanje, razmišljanje - učenje
ü Stvaranje okruženja u kojem dijete ima mogućnost živjeti svoja prava ali znati poštivati i tuđa
ü Poticanje djece na samoprocjenu i uočavanje uzročno-posljedičnih veza
ü Poticanje različitih simboličkih izričaja djeteta ( likovni, grafički, verbalni, neverbalni, kretni)
ü Podupirati dječje kreativno stvaranje i dječju inicijativu
ü Uspostavljanje i održavanje kvalitetnih odnosa sa djecom
ü Osnaživanje djeteta za demokratski dijalog sa ostalima, slobodno iznošenje svojih stavova i viđenja
ü Stvaranje socijalnog okruženja u kojem se njeguju humani međuljudski odnosi i društvene vrijednosti
ü Uvažavanje djetetovih opažanja, izjava, doživljaja, potreba, prijedloga i poticanje djeteta na samoprocjenu
ü DIJETE JE AKTIVNI, JEDNAKO VRIJEDAN SUDIONIK U PROCESU VLASTITOG ODGOJA I OBRAZOVANJA
Odgojno-obrazovni rad potrebno je planirati uz korištenje pedagogije slušanja a u svrhu boljeg razumijevanja i poštivanja djece i njihovih potreba i prava te cjelokupnog odgojno-obrazovnog procesa.
Od posebne važnosti je i postizanje zajedničke vizije, koja s vremenom može postati i misija Vrtića. Vizija vrtića je zapravo kultura vrtića, koja čini prepoznatljivost vrtića na osnovu postupaka i uvjerenja svih zaposlenih u vrtiću.
Vizija se temelji na načelima demokratičnosti, međusobnog poštovanja, kvalitetnoj komunikaciji, ravnomjernoj distribuciji moći i kvalitetnog vođenja ustanove.
Vizija Ustanove : Prepoznatljivost ustanove kao okruženja u kojem se njeguju međuljudski odnosi, potiče poštivanje ljudskih vrijednosti i razvoj emocionalne i socijalne kompetencije svih sudionika, ODNOSNO STVARANJE POTICAJNOG SOCIJALNOG OKRUŽENJA.
Aktivnosti koje mogu doprinijeti prepoznavanju i ostvarenju vizije su:
- Stvarati ozračje u kojem se osjeća sigurnost, dobrodošlica, toplina, razumijevanje, prijateljstvo, solidarnost
- Osigurati djetetu prostor i vrijeme zakretanje, istraživanje, izražavanje, te odmor
- Stvaranje međusobnog poštovanja, povjerenja i uvjeta za ostvarivanje recipročne komunikacije svih sudionika odgojno-obrazovnog
- Postupno uključivanje djeteta u skupinu uz aktivno sudjelovanje roditelja i svih odraslih u ustanovi – boravak djeteta u prostoru u nazočnosti roditelja
- Sprečavanje mogućnosti djelovanja negativnih utjecaja koji bi mogli izazvati trajniji strah, tjeskobu, posramljenost, dugo mirovanje i dosadu
- Čuvanje i podržavanje osjećaja povezanosti djeteta sa obitelji i sa skupinom u vrtiću (prostor za slike obitelji, donošenje omiljene igračke u skupinu, stavljanje fotografije djeteta u garderobu zajedno sa roditeljem i djetetom i dr.)
- Omogućiti djetetu izražavanje na način koji je njemu najprirodniji, u kojem ima mogućnosti zadovoljavati svoje potrebe
- Planiranje aktivnosti koje omogućuju bogatstvo interakcija djece s drugom djecom i odraslima
- Stvaranje uvjeta u kojima se dijete osjeća pripadnikom i ravnopravnim članom
- Njegovanje mirotvornog ponašanja
- Poticati imenovanje i prepoznavanje emocija i pokazati djetetu da ga razumijemo, odnosno reagirati na svaku emociju i omogućiti djetetu iskustvo sa emocijama
- Izrada informativnog letka koji upoznaje roditelja sa radom vrtića i sa specifičnostima procesa prilagodbe.
- Izmjena iskustva, prijedloga i ideja svih zaposlenih kao preduvjet za izgradnju kvalitetne komunikacije, kontinuirano korigiranje i izgrađivanje novih u socijalnoj interakciji sa djecom i odraslima
- Stalan rad na osobnom i stručnom rastu svih zaposlenih
Razvojne zadaće dio su orijentacijskog plana koji će se izrađivati :
Sve razvojne zadaće planirane su na osnovu programskog usmjerenja i služe kao smjernice, gdje dolazi do izražaja mogućnost različitosti sadržaja i aktivnosti, a vezano uz senzibilitet odraslih za dijete kao individuu. One mogu i ne moraju biti ostvarene u potpunosti.
Vođeni timskim radom, vizijom vrtića i na osnovu novih spoznaja planirano je u vrtiću provesti istraživanje koje bi doprinijelo većem sudjelovanju djeteta u osobnom odgojno obrazovnom procesu i utjecalo na promjenu uvriježenih stavova odgojitelja: Ozračje u vrtiću i dijete kao sukonstruktor odgojno obrazovnog procesa
U istraživanje će biti uključeni pedagoginja, odgojiteljice, ravnateljica, djeca, ostali zaposleni i roditelji, vanjski stručni suradnici.
Koraci koji su planirani :
- procjena inicijalnog stanja
- određivanje cilja istraživanja ( kvaliteta komunikacije unutar odgojno-obrazovnog rada, uspješnost postupaka odgojitelja, ponašanja djece, kvaliteta materijalnog i nematerijalnog ozračja, povjerenje odgojitelja u dijete, spremnost na suradnju)
- zadaci unutar istraživanja (u odnosu na dijete, odgojitelja, pedagoga, stručnog tima , roditelja, prijedlozi i pronalaženje literature)
- izrada instrumenata i načina praćenja i bilježenja
- praćenje, bilježenje, analiza, daljnji postupci
- promjene unutar praćenja, uočavanje kritičnih točaka
- evaluacija i bilježenja rezultata
- spoznaje do kojih smo došli
- samovrednovanje i vrednovanje
- zaključak i daljnje planiranje
Globalne razvojne zadaće, aktivnosti, sadržaji
Tjelesni i psihomotorni razvoj
- zadovoljavanje potreba djeteta sa različitim oblicima kretanja
- razvoj motoričkih vještina (puzanje, hodanje, hodanje u paru, trčanje, trčanje sa preprekama, provlačenje preskakanje, kotrljanje, bacanje lopte)
- Boravak djeteta na zraku, ciljane šetnje, aktivnosti na zraku
- Stjecanje navika bavljenja rekreativnim aktivnostima
- organizirati elementarne igre koje će utjecati na razvoj i jačanje svih mišićnih skupina i cjelokupni razvoj djeteta
- razvijanjesposobnosti održavanjaravnoteže u različitim položajima tijela
- prepoznavanje i zadovoljavanje općih i posebnih potreba djeteta
- razvijanje sposobnosti taktilnog osjeta, osvještavanje i korištenje svih osjetila
- razvijanje sposobnosti orijentacije u prostoru u odnosu na vlastito tijelo
- razvijanje sitne muskulature šake i prstiju
- razvijanje koordinacije i spretnosti okulomotorike
- razvijanje sposobnosti koordinacije pokreta kod simultanih i ritmičkih pokreta
- oslobađanje tijela suvišnih pokreta
- poticanje prirodne dinamike i tempa pokreta
- razvijanje tjelesne izdržljivosti
- utjecati na pravilan rast, razvoj i zdravlje djeteta
- razvijati unutarnju i vanjsku samostalnost djeteta
- samostalnost pri održavanju urednosti okruženja u kojem žive
- samostalnost u oblačenju i svlačenju
- humani odnosi među spolovima
- razvijanje znanja i navika za očuvanje posebne sigurnosti
- poimanje pojma zdrave prehrane
- stjecanje i održavanje pravilnih navika osobne higijene
- postavljanje stola, serviranje - aktivno sudjelovanje tijekom obroka
- razvoj potrebe za održavanjem čistoće u prostoru i izvan njega
- navika štednje energije (voda, struja)
- briga o razvrstavanju i pravilnom odlaganju otpada
- upoznavanje s prednostima i potrebom održivog razvoja
- slobodne i spontane igre uz upoznavanje sa mogućim opasnostima i sa pravilnom uporabom igrala
- susreti s drugima izvan skupine uz mogućnosti izmjene iskustva
- šetnje i rekreativni programi
- predstave, kulturno – umjetnička događanja
- uključivanje roditelja u program predškole
- suradnja sa stručnjacima i osobama različitog profila zanimanja (medicinska sestra, stomatolog, pedijatar, ortoped, kuhar, sportaš)
- izmjena dinamičkih i statičnih aktivnosti
Emocionalni i socijalni razvoj
v upoznavanje djeteta sa prostorom dnevnog boravka i ostalim prostorima vrtića
v podržavanje emocionalne stabilnosti u odgojnoj skupini
v stvaranje pozitivnog socijalnog ozračja za prvi susret sa vrtićom i skupinom
v njegovanje i održavanje veza obiteljskog doma i dječjeg vrtića
v podržavanje osjećaja sigurnosti, zadovoljstva i slobode
v prijateljska pomoć u igri i dnevnim aktivnostima
v razvijanje potrebe za čistoćom i urednošću te navika odlaganja igračaka i odjevnih predmeta na za to određena mjesta
v mogućnost provođenja izmjene aktivnosti i odmora, zadovoljavanje prava djeteta na zdravlje
v osamostaljivanje djece kod održavanja osnovnih higijenskih navika: pranje ruku, korištenje dezinfekcijskih sredstava, umivanje, korištenje osobnog pribora za češljanje, održavanje higijene usta, upotreba toaletnog papira, redovito održavanje higijene tijela, odjeće i obuće, razvrstavanje otpada
v razvoj poštovanja osobne i tuđe imovine
v poticanje i stvaranje ozračja za razvoj svih oblika igre, buđenja dječjeg interesa i potrebe da promišlja, istražuje, pronalazi nova kreativna rješenje i slobodno izmjenjuje svoja iskustva
v zajedničke aktivnosti manjeg broja djece i na nivou cijele skupine uz poticanje inicijativnosti i poduzetnosti kod djeteta
v imenovanje i spoznaja o članovima obitelji, o životu i radu, o susjedima, prijateljima, praznicima, proslavama rođendana i sol., koriste osobna imena
v poštovanje prema svima koji se brinu za sigurnost djece u obitelji, vrtiću i neposrednoj okolini
v Omogućiti djetetu sudjelovanje u različitim vrstama interakcija
v usvajanje navika pristojnog ponašanja u različitim situacijama (uređenje svečanog stola, igre restorana, igre liječnika i sol.)
v zadovoljavanje potrebe kod djece da vrše dogovore i planiraju zajedničke igre i aktivnosti i uključivanje odrasle osobe kada dijete za to pokaže potrebu i interes
v prepoznavanje osobnih emocija, emocija kod drugih i ponašanja povezanih sa emocijama – empatija
v usmjeravanje djeteta na vlastite i tuđe potrebe i pronalaženje načina da zadovolji svoje potrebe a da ne ugrozi drugu osobu
v uočavanje sličnosti i različitosti, prihvaćanje različitosti
v djetetova samostalnost i inicijativa u svim aktivnostima i pri odabiru sadržaja
v poznavanje poslova i zadatka u obitelji, vrtiću, široj zajednici uz uključivanje djeteta u jednostavnije poslove
v dijete je aktivni sudionik kod obilježavanja važnijih praznika i upoznavanja sa narodnim običajima u vrtiću, obiteljskom domu i širem okruženju
v pronalaženje originalnih rješenja,sposobnost da vlastitu zamisao i aktivnost provede do kraja
v funkcionalno korištenje prostora, istraživanje, pronalaženje donošenje zaključaka - inventivnost
v djetetovo prihvaćanje pohvale i kritike, i sposobnost djeteta da preuzme odgovornost za svoja ponašanja
v poticati djetetovo promišljanje i samoprocjenu vlastitih aktivnosti
Sigurnost i samozaštita
v znati ime vrtića, mjesta, naselja i ulica, adresu stanovanja
v upoznavanje i korištenje jednostavnih pomagala i alata
v prepoznavanje opasnosti za njihovo zdravlje i sigurnost na ulici, u vrtiću i obiteljskom domu, igralištu, svakodnevnim igrama i aktivnostima ….
v Upoznavanje sa opasnostima ako je dijete samo u stanu (požar, ulazak nepoznate osobe…) i što činiti u određenoj situaciji (posjeta službi, igranje uloga …)
v upoznavanje i usvajanje brojeva telefona hitne pomoći, vatrogasaca i policije
v razvijanje znanja i sposobnosti za čuvanje vlastite sigurnosti i sigurnosti drugih
v uključivanje u radne aktivnosti primjerene djetetovoj dobi (sakupljanje smeća, lišća, čišćenje snijega, spremanje blagovaone, spremanje sobe dnevnog boravka i sol.)
v poznavanje osnovnih prometnih znakova i usvajanje sigurnosti u prometu i pravila ponašanja u prometu
Aktivnosti u funkciji planiranih zadaća
- aktivnosti za slobodno izražavanje vlastitih potreba
- aktivnosti za stvaranje uvjeta koji omogućuju izražavanje osobnosti djeteta
- omogućiti samostalnost djeteta u odlučivanju i trajanju određene aktivnosti prema njegovim osobnim potrebama
- verbalno i neposredno praktično upućivanje djeteta na međusobni utjecaj njega na okolinu i obrnuto
- igre i aktivnosti za poticanje svih vrsta interakcije a posebno s drugom djecom
- igre i aktivnosti na otvorenom, u interakciji s osobama u široj okolini
- proigravanje društvenih i obiteljskih odnosa
- životno - radne aktivnosti u okviru suradnje s članovima uže i šire obiteljske i socijalne sredine: darivanje, obilježavanje važnih datuma, proslave blagdana
- potaknuti aktivno sudjelovanje i inicijativu tijekom raznih događanja , izrada poklona, uređivanja inerijera i eksterijera, usvajanje kulture ophođenja u prigodnim situacijama
- aktivnosti u području razumijevanja i razvijanja navika prihvatljivog i neprihvatljivog ponašanja u socijalnoj sredini
- aktivnosti sa ciljem razumijevanja svrhe suradničkih socijalnih odnosa u određenim zajedničkim aktivnostima
- aktivnosti s elementarnim individualnim i zajedničkim kompetencijama, obavezama i odgovornostima djeteta
- praktično radne aktivnosti u suradnji s užom socijalnom sredinom u kojima je naglasak na radnim aktivnostima
- aktivnosti za razvijanje spoznaje socijalnih uloga pojedinih članova socijalne sredine, rodbinski odnosi, različita zanimanja
Spoznajni razvoj
- poticanje djeteta na razvijanje osobne strategije učenja i samomotiviranosti
- osiguravanje neizravnih oblika potpore učenju djeteta koji potiču njegovu samostalnost na svim razvojnim
- raznovrsnost, raznolikost i stalna dostupnost materijala
- stvaranje situacija u kojima se razvijanja spoznaja o potrebi i važnosti brige za sebe i okolinu
- odgoj za održivi razvoj
- omogućiti djetetu potrebnu slobodu u izražavanju vlastite inicijative, poduzetništva, izbora, odlučivanja
- razvijati interes za druge ljude s različitom kulturom i tradicijom
- individualni rad s djecom s posebnim potrebama i teškoćama u razvoju
- rad s darovitom djecom, prepoznavanje i poticanje osobnog aspekta darovitog djeteta, omogućavanje realizacije osobnih zamisli, podupiranje znatiželjnog, stvaralačkog odnosa u aktivnostima potičući njegovu sigurnost i samopouzdanje
- omogućavanje djetetu slobode na vlastite izbore, učenje prema vlastitom interesu, potrebama i mogućnostima
- korištenje različitih izražajnih medija
- Usvajanje prostornih odnosa kroz različite igrovne i svakodnevne aktivnosti (lijevo-desno, gore-dolje, ispod-iznad, ispred-iza..)
- koncentrirano i sveobuhvatno utjecati na razvijanje individualnih potencijala svakog djeteta prema razvojnim potrebama i interesu djeteta
- poticanje djeteta na svakodnevne interakcije sa različitim sadržajima učenja-glazbenim, matematičkim, prirodoslovnim, jezičnim
- poticanje i razvijanje sigurnosti kretanja u prometu i prometne kulture
- razvijati kod djeteta sposobnost prepoznavanja opasnosti u svakodnevnom životu i načinima stvaranja sigurnosti
- razvijanje intelektualnih sposobnosti operiranja količinskim, prostornim i vremenskim odnosima
- razvijati spoznaju o elementima prirodnog okruženja i njihovim odnosima, biljni i životinjski svijet, rad ljudi, prirodne i geografske pojave
- razvijanje sposobnosti složenim misaonim operacijama; klasificiranje, zaključivanje, uzročno – posljedične veze i odnosi
- razvijati vizualnu percepciju, specijalne percepcije, brzine u diskriminaciji podražaja
- unapređivati intelektualni, društveni, moralni i duhovni razvoj djece kroz stjecanje znanja, humanizam i toleranciju, identitet, odgovornost, autonomiju, kreativnost
- razvijati različite kompetencije djeteta; matematičke, prirodoslovne, digitalne, socijalne i građanske, poduzetničke, kulturne i istraživalačke
Aktivnosti i sadržaji
- poticajno opremanje i oblikovanje materijalnog i socijalnog okruženja koji potiču otkrivanje i rješavanje problema, istraživanje, znanje i razumijevanje
- igre i aktivnosti različitim materijalima, didaktičkim sredstvima i pomagalima za razvijanje elementarnih matematičkih pojmova i predodžaba, uređivanje skupova, pridruživanje, izdvajanje, razvrstavanje, prepoznavanje i imenovanje geometrijskih oblika, uočavanje i prepoznavanje prostornih odnosa, orijentacija i snalaženje u prostoru, opažanje veličina, mehaničko prepoznavanje slijeda brojeva, broja kao količine, brojevne riječi, pisani znakovi za brojeve
- prepoznavanje i imenovanje prostornih odnosa, u, na, ispred, iza, iznad, ispod
- mehaničko brojenje, brojenje uz pridruživanje, igre različitim materijalima za utvrđivanje elementarnih matematičkih znanja; jednako, manje, više
- poticanje djece na osobnu izradu različitih pisanih simbola
- igre i aktivnosti s grafomotoričkim vježbama i okulomotoričkim vježbama
- grafomotoričke vježbe na papiru različitih formata
- precrtavanje oblika i sadržaja u crtančicu
- šetnje, promatranje, zapažanje, opisivanje, razgovori
- razgovor i opisivanje uz slike, slikovnice o biljnom i životinjskom svijetu, radu ljudi i međusobnom utjecaju
- posjeta školi u neposrednoj blizini Vrtića
- sadržaj odgoja za održivi razvoj
- upoznavanje prirodnih pojava
- uočavati i opisivati sličnosti i razlike u okruženju
- postupno produljivati trajanje aktivnosti a povezano sa dječjim stvarnim mogućnostima
- zajedničko, timsko, planiranje aktivnosti, uočavanje kritičnih točaka, planiranje i daljnje djelovanje
- igre: simboličke, igre s pravilima, didaktičke, konstruktivne, životno – praktične, istraživalačke, igre građenja, socijalne igre, interaktivne igre, igre tišine, dramatizacije, scenske igre….
- igre: to sam ja, moja obitelj, moj vrtić, moj grad, u prometu, put od kuće do vrtića, moji prijatelji, sve što me okružuje, svijet u kojem živim, sadim biljku, kako se brinuti o kućnom ljubimcu, naše igralište, što mogu moje ruke, noge..., moja osjetila, po čemu smo slični a po čemu različiti
- igre imenovanja značajnih karakteristika: godišnja doba, dani u tjednu, mjeseci u godini, dijelovi dana, umanjenice, reci suprotno
- istraživalačko – spoznajne aktivnosti; svjetlo, sjena, istraživanje zvukova, okusa, mirisa, boja, materijala – od čega je što, kakvo je što, uspoređivanje količine (više, manje, jednako) težine (lako, teško…) naše zdravlje, opasnosti od struje, vode, vatre, tko nam osim roditelja može pomoći u nevolji, važni brojevi telefona, što pliva, tone, skriva se u vodi, čista i zagađena voda i drugo…
- Svakodnevne aktivnosti: presvlačenje, zakopčavanje, vezanje, slaganje odjeće, samostalna upotreba pribora za jelo, pospremanje igračaka i osobnih stvari…
Bez obzira na navedeno, veća će se pozornost posvetiti samom procesu stvaranja i izražavanja djeteta, nego samom rezultatu tog procesa.
Govor, komunikacija, izražavanje i stvaralaštvo
- razvijanje glasovne (fonološke) svjesnosti
- poticati razvoj predčitalačkih vještina proizašlih iz razumijevanja dječjeg shvaćanja, koncepta čitanja, pisanja i računanja
- razvijanje i njegovanje sposobnosti djeteta za nova iskustva učenja
- omogućiti djetetu stvaranje pozitivnog stava i znatiželje za pisanu riječ, matematičke igre i vještine odnosno potrebu za knjigom, čitanjem i računanjem
- omogućiti djetetu da mu pisana riječ uvijek, u svakoj situaciji, bude nadohvat ruke
- omogućiti shvaćanje veza slovo – glas i slova – riječ unutar smislene cjeline
- poticati savladavanje predčitalačkih i predmatematičkih pojmova u okviru uobičajenih svakodnevnih djetetovih radnji i aktivnosti
- proširivanje razumijevanja jezika korištenog u knjigama
- poticati samopouzdanje djeteta u savladavanju novih spoznaja i poticati ga na aktivnu ulogu u procesu učenja
- razvijanje radoznalosti i aktivno – istraživalačkog odnosa u okolini i ekološke svijesti
- podržavati i poticati samoinicijativnost u imenovanju i opisivanju promatranog predmeta, pojava, zbivanja i radnje
- poticati uporabu složenih rečenica, sposobnost konstrukcije rečenice uz korištenje zamjenica, prijedloga, priloga, pridjeva, veznika
- vlastitim govornim modelom odgojitelja, razvijati upotrebu gramatički pravilnog književnog jezika
- u igri i spontanoj interakciji s djetetom usvajati osnove jezičnog vokabulara i jezične strukture
- raditi na razvijanju sposobnosti slušnog razlikovanja glasova govora
- razvijanje slušne pažnje i aktivnog slušanja
- razvijanje vještina pamćenja, pravilnog izgovora glasova i rečenica
- razvijanje sposobnosti definiranja riječi opisno i funkcionalno
- razvijati sposobnost samostalnog interpretiranja priča, događaja i pojava
- poticanje komunikacijskih djelatnosti
- razvijati interpersonalnu komunikaciju i vještine govornog izraza
- uključivanje djece u rano učenje stranih jezika
- poticanje receptivnog i ekspresivnog govora
- otkrivanje i poticanje posebnih potreba djeteta a osobito rada s nadarenom djecom
- otkrivanje i poticanje djetetovih kreativnih sposobnosti izražavanja i stvaralaštva: govorom tijela, likovnim i glazbenim izrazom
- razvijanje glasovnih mogućnosti djeteta, opseg glasa, interpretacija
- poticati i razvijati kod djeteta osjetljivost za oblik, liniju, ravnotežu, sklad, simetriju, prostor
- razvijati kod djeteta senzibilitet za likovni materijal i sredstva
- poticanje različitih oblika kreativnog izražavanja i stvaranja glasom
- razvijanje motoričkih vještina i povezivanje pokreta i govora
- Globalne razvojne zadaće, sadržaji i aktivnosti, usklađivat će se sa individualnim potrebama, razvojnim mogućnostima i interesima djeteta.
- U odgojno – obrazovnom procesu važno je poticati one aktivnosti i sadržaje koji su zanimljivi djetetu uzimajući u obzir dob, interes, opće i posebne potrebe, sveukupne intelektualne i druge potencijale djeteta.
- Djeci se osigurava stimulativno okruženje u kojem djeca imaju slobodu istraživanja i stjecanja različitog znanja, preradu i izmjenu znanja i novih ideja. Uloga odgojitelja je da organizira poticajno okruženje za učenje, prati, procjenjuje i podupire interese i mogućnosti djeteta.
- U svakom trenutku, igra je najvažnija djetetova aktivnost. Kroz igru djeca usavršavaju osobne, fizičke, intelektualne i socijalne sposobnosi, uče pravila ponašanja i kako se ta pravila stvaraju, bave se onim što ih zanima, zadovoljavaju svoje potrebe, razvijaju osjećaj važnosti i samoinicijative, stvaraju mrežu međusobnih veza i produbljuju svoje razumijevanje svijeta koji ih okružuje.
- kroz različite načine i sadržaje komunikacije razvijati kod djeteta: spremnost za zajednički rad i igru s drugom djecom, razumijevanje potrebe planiranja i dogovaranja zajedničkih aktivnosti, sposobnost sudjelovanja u emocijama koje se javljaju u odgojnoj skupini
VRIJEME REALIZACIJE I NOSITELJI
Razvojne zadaće odgojno-obrazovnog rada provodit će se tijekom cijele pedagoške godine. Nositelji : odgojitelji, stručni tim, ravnateljica, ostali zaposleni, djeca, roditelji,sustručnjaci, šira zajednica, ostale ustanove, udruge, kazališta, mediji.
KRITERIJI I NAČINI VREDNOVANJA
- Usmene povratne informacije od roditelja i su stručnjaka
- Knjiga pedagoške dokumentacije odgojne skupine
- Dječji radovi i izjave
- Anketni upitnici za roditelje, odgojitelje, ostale zaposlene
- Individualni dosjei djece
- Mape aktivnosti (uključeni mjerni instrumenti, rezultati bilježenja i dr)
- Mape projekata, plakati
- Audio, foto i video zapisi
- Zapisnici odgojiteljskih vijeća
- Dokumentacija odgojno-obrazovnog procesa
- Zapisnici sa roditeljskih sastanaka
- Bilješke o individualnim razgovorima sa roditeljima
- Izvješća o ostvarivanju plana i programa
- Drugi izvori –refleksije na osnovu svih oblika dokumentiranja
Praćenjem specifičnosti skupina i interesa djece ali i obitelji, ali i kao logički slijed dosadašnjih aktivnosti u skupini nastali su projekti :
Minilimači – Boje i oblici oko nas
Limaći : Ja to mogu
Mali maksići : Okruženje i emocije
Veliki maksilimači : Igre i igračke (iskoristivost otpada)
Turbolimači : Djeca žive kao cvijeće
Bistrooki : Zdravlje, Ples pisanja
U svim su aktivnostima integrirani elementi projekata u koje je vrtić uključen, a samim time obogaćuje se socijalno i materijalno okruženje i uvjeti za postizanje dobrobiti djeteta.
PROJEKTI U KOJIMA VRTIĆ SUDJELUJE
ü 4. modul Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje i samovrednovanje ranog predškolskog odgoja, na nivou ustanova RH
ü Program provođenja Eko škole/vrtića
ü Kampanja Za manje otpada
ü Projekt Eko paket
ü Projekt UNICEF-a – Za škole Afrike
ü Suradnja sa obiteljskim centrom
Dječji vrtić "Vrtić Panda"
HERCEGOVAČKA 29
42000 VARAŽDIN
OIB:32116668950
TEL: 042 233 285, 095 7552125
RADNO VRIJEME 5:15 DO 17:00
RADNO VRIJEME PISARNICE : 8:00 DO 16:00